Kunt u vertrouwen op uw bedrijfsnoodorganisatie?
In 2021 zijn er 3482 arbeidsongevallen gemeld bij de Nederlandse Arbeidsinspectie, waarvan 62 helaas met een dodelijke afloop. Ondanks de vele preventieve maatregelen die bedrijven nemen, blijken ongelukken niet 100% voorkomen te kunnen worden.
Een goed ingerichte BHV-organisatie kan levens redden en ernstige schade voorkomen. Daarom is het van belang om stil te staan bij de inrichting van uw BHV-organisatie en uzelf de volgende vragen te stellen:
- Heeft u alle reële risico's in beeld?
- Kloppen alle procedures nog?
- Heeft u voldoende middelen die nodig zijn bij een eventuele inzet?
- Weet iedereen wat ze moeten doen in geval van nood?
- Heeft u voldoende BHV’ers en zijn ze goed getraind?
De kracht van een effectieve bedrijfsnoodorganisatie
IVM heeft jarenlange ervaring met complexe bedrijfsnoodsorganisaties en is erkend opleidingsinstituut voor de First Responder bedrijfsnoodorganisaties (FiRe bno). Wij leveren ondersteuning op maat en helpen u uw BHV-organisatie optimaal te laten functioneren.
Wilt u weten hoe we u kunnen ondersteunen? Neem vandaag nog contact op en vraag naar de mogelijkheden.
lege regel
Veelgestelde vragen over de BHV-organisatie
Wat houdt een BHV-organisatie in?
De BHV-organisatie omvat alle personen met taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden rond bedrijfshulpverlening. Het inrichten van zo’n organisatie is maatwerk, want bedrijven komen in vele soorten en maten voor. De kenmerken van een bedrijf en de risico’s die dit met zich meebrengt vormen de basis voor het ontwerp van de BHV- organisatie.
Elke werkgever moet schriftelijk vastleggen hoe de bedrijfshulpverlening is georganiseerd in het bedrijf. In deze beschrijving staan onder andere de risico’s waarop de BHV is gebaseerd en de hoeveelheid BHV’ers met bijbehorende taken en bevoegdheden.
Is ieder bedrijf verplicht om een BHV-organisatie te hebben?
Ja.
In hoofdstuk 3, artikel 15 van de Arbeidsomstandighedenwet staat het volgende te lezen:
1. De werkgever laat zich ten aanzien van de naleving van zijn verplichtingen op grond van artikel 3, eerste lid, onder e, van deze wet bijstaan door een of meer werknemers die door hem zijn aangewezen als bedrijfshulpverleners.
2. Het verlenen van de bijstand houdt in elk geval in:
Het verlenen van eerste hulp bij ongevallen;
Het beperken en het bestrijden van brand en het beperken van de gevolgen van ongevallen;
Het in noodsituaties alarmeren en evacueren van alle werknemers en andere personen in het bedrijf of de inrichting.
3. De bedrijfshulpverleners beschikken over een zodanige opleiding en uitrusting, zijn zodanig in aantal en zodanig georganiseerd dat zij de in het tweede lid genoemde taken naar behoren kunnen vervullen.
Dit betekent dat elke werkgever in Nederland verplicht is om goed opgeleide bedrijfshulpverleners (BHV’ers) te hebben, die in elk geval drie taken moeten beheersen: eerste hulp verlenen, ingrijpen als er brand uitbreekt of een ongeval plaatsvindt en de locatie kunnen ontruimen in geval van nood.
De BHV’ers, ploegleiders, het hoofd BHV en andere betrokkenen vormen samen de BHV-organisatie.
Wat gebeurt er als een bedrijf geen BHV'ers in dienst heeft?
Als blijkt dat een werkgever geen goed opgeleide BHV’ers in dienst heeft, of er onvoldoende BHV’ers aanwezig zijn, zal de Nederlandse Arbeidsinspectie een boete uitdelen.
Het voorkomen van een boete is echter niet de belangrijkste motivatie om een goede BHV-organisatie te hebben. BHV’ers redden letterlijk de levens van hun collega’s in geval van nood.
Hoeveel BHV'ers moet een bedrijf hebben?
In de Arbeidsomstandighedenwet staat niet exact hoeveel BHV’ers een bedrijf moet opleiden. Dit verschilt namelijk per bedrijf. Ieder bedrijf is verplicht om een Risico- Evaluatie en Inventarisatie (RI&E) te hebben. Hierin worden alle gevaren en risico’s in een bedrijf in kaart gebracht.
Op basis van de RI&E kan berekend worden hoeveel BHV’ers nodig zijn om de restrisico’s af te dekken. Ook moet er rekening gehouden worden met de aanwezigheid van de BHV’ers; hoeveel mensen werken parttime en op welke dagen, zijn niet alle BHV’ers tegelijkertijd met verlof en hoe zijn de BHV’ers verdeeld over verschillende afdelingen en locaties?
Het is de bedoeling dat een bedrijf elke dag voldoende BHV’ers beschikbaar heeft om op een efficiënte manier een ongeval te bestrijden.
Zijn ontruimingsoefeningen verplicht?
Als uw gebouw vanuit het Bouwbesluit is opgelegd om een brandmeldinstallatie te hebben, bent u ook verplicht om een ontruimingsplan te hebben. Ontruimingsoefeningen zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Als u niet verplicht bent om ontruimingsoefening te doen, raden wij toch aan om er minimaal elk jaar een te doen. Een ontruiming kan een erg stressvolle situatie zijn, daarom is het belangrijk dat uw BHV’ers goed getraind zijn en hun hoofd koel kunnen houden. Ook voor de overige medewerkers is het belangrijk dat ze weten waar de vluchtroutes en nooduitgangen zijn.
Ga in gesprek met onze adviseurs
.
.